Oorzaken en Risicofactoren van Slapeloosheid

Oorzaken en Risicofactoren van Slapeloosheid – Loop jij Risico op Slapeloosheid?

Er zijn verschillende oorzaken van slapeloosheid. De oorzaken van slapeloosheid zijn redelijk uiteenlopend en zijn ook verantwoordelijk voor andere stoornissen met betrekking tot slaap. De meeste gevallen van slapeloosheid worden veroorzaakt door hoge stress niveaus. Stress kan lichamelijk of geestelijk zijn, maar wanneer er niet goed mee wordt omgegaan, kan dit resulteren in onnodig pijn en nog grotere angst.
Loop jij risico op deze factoren van slapeloosheid door angst?

Verschillende oorzaken van slapeloosheid door angst zijn:

• hoge werkdruk

• verhoogde niveaus van angstigheid

• klinische depressie

• bipolaire stoornis

Alcoholisten, rokers, en mensen die geneesmiddelen of geneesmiddel nemen hebben een groter risico voor slapeloosheid.

Bijna 40% van alle mensen hebben op een bepaald moment onder slapeloosheid geleden, en 10% van de mensen lijden aan chronische slapeloosheid. Tegenwoordig zijn mensen er gevoeliger voor om slapeloosheid te ontwikkelen door de verhoogde werkdruk. Het moderne werkleven is veeleisend en zorgt voor hoge niveaus van geestelijke stress, angst, en depressie, die allemaal slapeloosheid veroorzaken.

Er is zelfs een specifiek type slapeloosheid, die bekend staat als ploegenarbeiders stoornis, veroorzaakt door late nachtdiensten of het werken op wisselende tijden. Stress komt ook voort uit huwelijks- en andere persoonlijke problemen zoals financiële problemen. Mensen met een hoog stress niveau moeten overwegen om een psycholoog op te zoeken zodat ze geen compromis moeten sluiten op hun slaap.

De oorzaken van chronische slapeloosheid zijn anders dan die van tijdelijke of korte termijn slapeloosheid. De oorzaken van chronische slapeloosheid lopen wijd uiteen. Ze bevatten…

• aanhoudende medische ziekte

• moeilijk ademhalen tijdens de slaap

• slaap apneu

• restless leg syndrome

Er komen ook psychofysiologische en biologische factoren voor zoals keuze van levensstijl. Hoge cafeïne consumptie, misbruik van verdovende middelen en een ongezonde slaap hygiëne zorgen er ook voor dat mensen gevoeliger worden voor slapeloosheid. Er is echter goed nieuws. Door een gezonde levensstijl keuzes te maken zoals een gebalanceerd dieet en regelmatig lichaamsbeweging te doen, is het makkelijk om slaapproblemen te vermijden. Mensen die langdurig geneesmiddel moeten nemen voor chronische ziektes moeten hun arts bezoeken over hun slapeloosheid.

Risicofactoren zoals toenemende leeftijd mogen ook niet genegeerd worden. Wanneer mensen ouder worden, wordt hun slaap minder diep en worden ze vaak nachts wakker. Dit, tezamen met andere factoren zoals lichaamspijn of pijn in bepaalde lichaamsdelen kan tot slapeloosheid leiden voor oudere mensen.

Psychologen praktijk Haarlem

https://www.depsycholoog.nl/haarlem