Visualisatie en data transformatie zijn cruciale aspecten van Business Intelligence. Zonder de mogelijkheid om gegevens te verzamelen en aan mensen binnen het bedrijf te presenteren, wordt BI (Business Intelligence) een beetje een academische oefening. Vandaag willen we het echter hebben over de doelen die BI probeert te bereiken. En misschien is een cursus powerbi ook wat voor jouw onderneming!
Wat houdt BI eigenlijk in Business Intelligence maakt gebruik van technologie om gegevens te verzamelen, transformeren en gebruiken om zakelijke doelen te ondersteunen. We hebben hier vier fundamentele aspecten voor onze definitie: 1. Gegevens verzamelen 2. Transformatie van gegevens 3. Gegevens gebruiken 4. Ondersteuning van zakelijke doelen BI is altijd een ondersteuning geweest voor de doelstellingen van het bedrijf. Het maakt geen product dat kan worden verkocht, maar het moet nog steeds het Return of Investment aantonen. Business Intelligence kan dit doen door manieren te vinden om klanten beter te bedienen of door afval of inefficiënties bloot te leggen. Het kan ook producten of diensten aanwijzen die de winst kunnen vergroten. Het zou manieren kunnen onthullen om werknemers gelukkiger of productiever te maken. Het kan ook worden gebruikt om R & D of interne processen te verbeteren.
Hoe doen we het? Wanneer een BI-project geen zakelijke focus heeft, neigt het ertoe om een sinkhole te worden. Als alles wat u kunt zeggen “Is het niet cool?” Is, maar u kunt niet antwoorden “Wat kan het voor het bedrijf doen?”, Dan is het niet zakelijk gefocust. Zonder een duidelijke bedrijfsapplicatie zullen de beoogde gebruikers het systeem negeren of er manieren omheen vinden. In feite moet een project zelfs niet worden goedgekeurd zonder duidelijk gedefinieerde bedrijfsdoelen. Antwoord: “Wat kan het voor het bedrijf doen?” Zou de eerste overweging moeten zijn. Als er geen zakelijke gebruikers zijn tijdens vergaderingen, is dat een belangrijke rode vlag die het project geen zakelijke focus heeft. Zonder inbreng van belanghebbenden kunnen functies onvolledig zijn of zelfs fundamenteel worden verbroken. Dit kan leiden tot onnodige uitgaven en kan zelfs bestaande processen verstoren met desastreuze resultaten.
Om bedrijfsfocus te behouden, betrek je zakelijke gebruikers continu – vanaf het begin van een project tot het einde. Hun betrokkenheid is cruciaal voor succes. In de ontwerpfase onthullen ze project behoeften die vaak onzichtbaar zijn voor de technische kant. Ze kunnen helpen bij het opsporen van fouten die het project vanaf het begin zullen verdoemen. Door regelmatig deel te nemen, zien deze belanghebbenden de voortgang en kunnen ze het technische team op de hoogte houden van nieuwe of onvoorziene uitdagingen. Ze herinneren het technische team eraan dat zaken als toegankelijkheid, gebruikersinterface en pools belangrijk zijn. Door ontwikkeling te begeleiden, zijn ze eerder geneigd om de langetermijnresultaten van het project te verdedigen. En het project zal veel meer kans van slagen hebben. Lees verder als u hulp nodig heeft om uw bedrijf te richten op uw BI-projecten.
|