Classactions
Image default
Marketing

Hoe bouw je een sterke interactieve installatie?

Sommige boodschappen worden beter verteld door de gebruiker met de boodschap te laten interacteren. Een interactieve installatie zorgt ervoor dat je doelgroep je boodschap kan beleven. Dergelijke installaties worden daarom ook steeds vaker gebruikt in de marketing. Afhankelijk van je strategie kan dit een goede manier zijn om merkbewustheid te creëren. 

Interactieve installaties kunnen veel geld kosten en zijn dus vaak een grote investering. Het is daarom zaak om met een zo’n sterk mogelijke installatie voor de dag te komen bij je doelgroep. Gebruik maken van sterke audiovisuele middelen in combinatie met een sterk stukje storytelling is kort door de bocht dé succesformule voor een geslaagde installatie.

In dit artikel ontleden we deze succesformule voor je. We geven je antwoord op de vraag wat een interactieve installatie nou exact is, waarom ze gebruikt worden, en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw installatie een succes wordt.

Wat is een interactieve installatie exact?

Waarschijnlijk heb je er wel een idee bij, maar blijft de exacte definitie een vraagteken.

Een interactieve installatie is een fysieke installatie of ruimte, die geactiveerd wordt door gebruik te maken van technologie, geluid en licht dat op de gebruiker reageert. De gebruiker heeft bij zo’n installatie dus een actieve rol. De passieve boodschap wordt omgetoverd tot een actieve ervaring, wat in moet spelen op het lange termijn geheugen van je doelgroep.

De interactieve installaties hebben hedendaags veel verschillende vormen aangenomen. Vaak bestaat de basis uit een installatie die te besturen valt door bewegingen, die waargenomen worden door verschillende sensoren. Het is een combinatie van hardware (de installatie zelf met alle sensoren, lichten en visuele kenmerken) en software (de aansturing van de installatie).

Het nut van een interactieve installatie

Het is in de wereld van vandaag voor marketeers een grote uitdaging om hun boodschap over te brengen aan de doelgroep. De mens kan namelijk steeds beter hun zintuigen uitschakelen voor bewuste overreding. Advertenties op Facebook, reclames op TV en zelfs onopvallende reclame pogingen worden steeds vaker door de mens gefilterd. De overeenkomst tussen al deze overtuigingstechnieken is dat de gebruiker geen actieve rol speelt en wordt benaderd door de adverteerder.

Wil je als marketeer een voorsprong hebben, is het belangrijk dat je zorgt dat de gebruiker jouw boodschap niet automatisch filtert. Interactieve installaties zijn hier uitermate geschikt voor, aangezien de gebruiker hierin een actieve rol speelt. Je creëert een gespreksonderwerp en zorgt ervoor dat je in het lang termijn geheugen van je doelgroep terecht komt. Dit zorgt voor diepere betrokkenheid tussen het merk en de doelgroep.

Door neuro specialisten is aangetoond dat interactieve media in advertenties de betrokkenheid van de doelgroep met 29% vergroot.

Hoe ontwikkel je een interactieve installatie?

De belangrijkste fase tijdens het ontwikkelen van een interactieve installatie, is de uitwerkfase waarbij je ideeën verzint, en de beste ideeën uitwerkt tot concept. Het concept dat uiteindelijk het meest geschikt is wordt daadwerkelijk ontworpen. Tijdens de ontwerpfase van een installatie zijn er een aantal aspecten waar rekening mee gehouden moet worden.

1. De beelden

Grote visualities en beelden zijn altijd indrukwekkend voor de gebruiker. Door gebruik te maken van projecties kun je gemakkelijk grote beelden tonen. Hierbij geldt ook de regel dat grote ruimtes altijd meerdere projectoren vereisen, 

Een speelse methode die vaak wordt toegepast is om gebruik te maken van de omgeving. Gebouw structuren of andere objecten kunnen als ondergrond voor de projectie gebruikt worden. Hiermee breng je objecten tot leven. Maak gebruik van een AV specialist om zowel de audio – als het visuele aspect zo compleet mogelijk te maken.

2. Interactiviteit van de installatie

Het belangrijkste binnen zo’n installatie is de interactiviteit. Daar begint het plezier. De installaties dienen gebruiksvriendelijk en intuïtief te zijn. De volgende onderdelen kun je hiervoor gebruiken:

  • Touchscreens (voor de besturing van de installatie)

  • Mobiele apparaten (voor de besturing van de installatie)

  • Camera’s (om de gebruiker te registreren en op basis van zijn handelingen, hardware aan te sturen).

  • Microfoons (om het geluid te registreren en op basis hiervan hardware aan te sturen)

  • Webfeeds (het aansturen van visuals via externe datafeeds van verschillende API’s)

3. De audio

Een onderdeel wat vaak vergeten wordt, maar ook zeker van belang is, is de audio. Audio is ideaal om een sfeer neer te zetten in een interactieve installatie. Door middel van de juiste muziek, of geluiden, kun je een interactieve installatie verrijken.

 

https://www.bruns.nl/disciplines/audiovisuele-middelen-multimedia

Gerelateerde artikelen

ZipZoo verzorgt de juiste online marketing voor uw organisatie in heel Nederland

SEA versus SEO

Een professioneel ondernemingsplan laten maken